Tatra 57
TECHNICKÉ ÚDAJE T 57 (převzato z www.tatraportal.sk)
Tatra 57 se stala v krátké době jedním z nejpopulárnějších vozidel své doby. Jen za první rok výroby se prodalo více jak 1000 vozů, přestože přišla na svět v době hluboké hospodářské krize. Lidově nazývaná "Hadimrška" byla oblíbena především pro svou spolehlivost, nenáročnost obsluhy i údržby a nízké provozní náklady. Během let výroby byla několikrát modernizována (typy T57a a T57b a z ní odvozený typ T57K).
Tatra 57a se objevila v roce 1935. Do vínku dostala zcela nový design karoserie s výraznou přídí. Také výkon motoru se nepatrně zvýšil.
Tatra 57b se objevila v roce 1938. Vyráběla se výhradně jako limuzína. Pro armádu byla dodávána jako otevřený vůz s plátěnou střechou pod označením Tatra 57K.
označení | Tatra 57 | Tatra 57a | Tatra 57b |
typ | čtyřdobý zážehový | ||
chlazení | vzduchem, podporované tlačným ventilátorem vpředu na motoru | ||
počet válců | 4 uspořádány proti sobě (boxer) | ||
vrtání x zdvih | 70 x 75 mm | 73 x 75 mm | |
objem | 1155 cm3 | 1256 cm3 | |
zapalování | akumulátorové 6 V, Bosch | akumulátorové 6 V, Bosch nebo Scintilla | akumulátorové 6 V, Bosch |
pořadí zapalování | 1-2-3-4 | ||
rozvod | OHV | ||
komprese | 4.9:1 | 5:1 | |
karburátor | Zenith 30T umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím | Zenith 30T nebo Amal 26 VD umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím | Solex 30 AVR, Zenith 30T nebo Amal 30 (T57 K: Solex 30 BFVL) umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím |
výkon | 13.2 kW při 3000 otáčkách za minutu | 14.7 kW při 3000 otáčkách za minutu | 18.4 kW při 3000 otáčkách za minutu |
mazání | tlakové oběžné | ||
dynamo | 6 V, 75 W, Scintilla typ R82 W - 11/2 - FT, nebo Bosch typ RJC | 6 V, 75 W, Bosch typ RJC | |
spouštěč | elektrický, 6 V, 0.3 kW, Scintilla typ RA 0,45 HP, nebo Bosch typ AEA 0,4/6 LS 8 | elektrický, 6 V, 0.3 kW, Bosch typ AEA 0,4/6 LS 8 | |
spotřeba | benzin: 8-9 l / 100 km, olej: 0.1 l / 100 km | benzin: 10 l / 100 km, olej: 0.1 l / 100 km |
typ | Tatra 57 | Tatra 57a | Tatra 57b |
přední náprava | tvořena dvěma nad sebou uloženými příčnými půleliptickými listovými péry, které nese hliníková skříň motoru. | ||
zadní náprava | se sestává ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena příčným půleliptickým listovým pérem, které je přišroubováno shora na diferenciál a svými konci se opírá o štíty brzd zadních kol. Toto řešení má tu výhodu, že s rostoucím propérováním roste i tuhost odpružení.. | ||
kola | disková, 3.25 x 16" | ||
pneu | 5.25 x 16" | 140 x 40 (5.25 - 5.50 x 16") | |
pohon | zadní nápravy | ||
řízení | mechanické, hřebenové | ||
brzdy | provozní: mechanická, působí na bubny všech kol | ||
rozchod vpředu | 1200 mm | ||
rozchod vzadu | 1200 mm | ||
rozvor | 2550 mm | ||
světlost | 210 mm | ||
stálý převod | 1:4.727 | ||
hmotnost samotného podvozku | 410 kg | 450 kg |
PŘEVODOVKA
Skříň převodovky hliníková, přišroubována vpředu ke skříni motoru, vzadu k centrální rouře.
hlavní | 4+1 |
převodové poměry | 1:4.4, 1:2.76, 1:1.65, 1:1.1, R 1:5.57 |
spojka | mechanická jednolamelová suchá |
KAROSERIE
Lidový osobní automobil, dodávaný s množstvím různých osobních karoserií.
elektroinstalace | Scintilla 6V / Bosch 6V |
akumulátor | olověný, napětí 6V, kapacita 60Ah, uzemněn záporný pól |
užitečná hmotnost | T57 K: 420 kg |
pohotovostní hmotnost | 700 - 800 kg podle provedení |
maximální rychlost | 85 km.h-1 |