Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra 57

19. 7. 2006

TECHNICKÉ ÚDAJE T 57 (převzato z www.tatraportal.sk)Obrazek

Tatra 57 se stala v krátké době jedním z nejpopulárnějších vozidel své doby. Jen za první rok výroby se prodalo více jak 1000 vozů, přestože přišla na svět v době hluboké hospodářské krize. Lidově nazývaná "Hadimrška" byla oblíbena především pro svou spolehlivost, nenáročnost obsluhy i údržby a nízké provozní náklady. Během let výroby byla několikrát modernizována (typy T57a a T57b a z ní odvozený typ T57K).

Tatra 57a se objevila v roce 1935. Do vínku dostala zcela nový design karoserie s výraznou přídí. Také výkon motoru se nepatrně zvýšil.

Tatra 57b se objevila v roce 1938. Vyráběla se výhradně jako limuzína. Pro armádu byla dodávána jako otevřený vůz s plátěnou střechou pod označením Tatra 57K.

Vozy T57 a T75 byly natolik oblíbené, že se vyráběly licenčně u několika zahraničních firem
hal
hal
MOTOR
hal
Motor Tatra 57, čtyřdobý zážehový vzduchem chlazený čtyřválec s hliníkovou skříní motoru. Od ostatních "žehliček" se pozná tak, že má ventilátor na předním konci klikového hřídele.

 

označení

Tatra 57

Tatra 57a

Tatra 57b

typ

čtyřdobý zážehový

chlazení

vzduchem, podporované tlačným ventilátorem vpředu na motoru

počet válců

4 uspořádány proti sobě (boxer)

vrtání x zdvih

70 x 75 mm

73 x 75 mm

objem

1155 cm3

1256 cm3

zapalování

akumulátorové 6 V, Bosch

akumulátorové 6 V, Bosch nebo Scintilla

akumulátorové 6 V, Bosch

pořadí zapalování

1-2-3-4

rozvod

OHV

komprese

4.9:1

5:1

karburátor

Zenith 30T umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím

Zenith 30T nebo Amal 26 VD umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím

Solex 30 AVR, Zenith 30T nebo Amal 30 (T57 K: Solex 30 BFVL) umístěný nad motorem, s válci spojen šikmým sacím potrubím

výkon

13.2 kW při 3000 otáčkách za minutu

14.7 kW při 3000 otáčkách za minutu

18.4 kW při 3000 otáčkách za minutu

mazání

tlakové oběžné

dynamo

6 V, 75 W, Scintilla typ R82 W - 11/2 - FT, nebo Bosch typ RJC

6 V, 75 W, Bosch typ RJC

spouštěč

elektrický, 6 V, 0.3 kW, Scintilla typ RA 0,45 HP, nebo Bosch typ AEA 0,4/6 LS 8

elektrický, 6 V, 0.3 kW, Bosch typ AEA 0,4/6 LS 8

spotřeba

benzin: 8-9 l / 100 km, olej: 0.1 l / 100 km

benzin: 10 l / 100 km, olej: 0.1 l / 100 km

PODVOZEK
hal
Centrální nosná roura, jíž prochází spojovací hřídel. Vpředu je k ní přišroubována převodovka a motor, vzadu diferenciál.
hal

typ

Tatra 57

Tatra 57a

Tatra 57b

přední náprava

tvořena dvěma nad sebou uloženými příčnými půleliptickými listovými péry, které nese hliníková skříň motoru.

zadní náprava

se sestává ze dvou na sobě nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena příčným půleliptickým listovým pérem, které je přišroubováno shora na diferenciál a svými konci se opírá o štíty brzd zadních kol. Toto řešení má tu výhodu, že s rostoucím propérováním roste i tuhost odpružení..

kola

disková, 3.25 x 16"

pneu

5.25 x 16"

140 x 40 (5.25 - 5.50 x 16")

pohon

zadní nápravy

řízení

mechanické, hřebenové

brzdy

provozní: mechanická, působí na bubny všech kol
parkovací: mechanická, působí na bubny zadních kol

rozchod vpředu

1200 mm

rozchod vzadu

1200 mm

rozvor

2550 mm

světlost

210 mm

stálý převod

1:4.727

hmotnost samotného podvozku

410 kg

450 kg

PŘEVODOVKA

Skříň převodovky hliníková, přišroubována vpředu ke skříni motoru, vzadu k centrální rouře.

hlavní

4+1

převodové poměry

1:4.4, 1:2.76, 1:1.65, 1:1.1, R 1:5.57

spojka

mechanická jednolamelová suchá

KAROSERIE

Lidový osobní automobil, dodávaný s množstvím různých osobních karoserií.

elektroinstalace

Scintilla 6V / Bosch 6V

akumulátor

olověný, napětí 6V, kapacita 60Ah, uzemněn záporný pól

užitečná hmotnost

T57 K: 420 kg

pohotovostní hmotnost

700 - 800 kg podle provedení

maximální rychlost

85 km.h-1

SHÁNÍM 
Karosérii na TATRA 57a v jakémkoliv stavu-i hnildu, jde hlavně o zadní část s blatníky a stupačky, když toho bude více, nebudu se zlobit. Pokud o něčem víte, prosím napište mi na e-mail (sekce kontakt, napište jakou cenu si představujete+foto-potěší).
Předem všem děkuji!

Foto karosérie Tatra 57a, dlouhá a krátká verze